Romein Beton bouwt mee aan het nieuwe Noorderbrugtracé in Maastricht

Alle hens aan dek

432. Zoveel prefab betonnen liggers telt de nieuwe aanlanding van de Noorderbrug in Maastricht. Romein Beton, behorend tot de BTE Groep, heeft de handen uit de mouwen gestoken om de liggers just in time te produceren, leveren en monteren. Alle hens aan dek voor dit megaproject, stelt projectleider Twan van den Akker.

Romein Beton kreeg de opdracht van Strukton in december 2015. De engineering van het project nam een jaar in beslag. De productie van de liggers vindt plaats op de productielocatie in Oosterhout. Omdat deze locatie aan het water ligt, kunnen de grote en zware liggers (tot 46,5 meter groot en tot 130 ton zwaar) makkelijk naar de haven in Maastricht getransporteerd worden. De liggers voor het nieuwe Noorderbrugtracé zijn in totaal goed voor 11.300 m3 beton. ENCI levert voor het project 6.200 ton CEM III/A 52,5 N SR cement.

10 liggers per week, 43 weken lang

Twan van den Akker, projectleider van Romein Beton: ‘Als je 432 liggers aansluitend moet produceren, heb je een gigantisch tasveld nodig om de liggers op te slaan. Je kunt ze ook niet ongelimiteerd op elkaar stapelen. Wij stemmen onze productie dan ook nauwgezet af op het montageschema en kiezen zo voor een just in time aanpak. Je hebt natuurlijk wel altijd een bepaalde voorraad. Het brugdek is onderverdeeld in 43 velden en je wilt één veld in één keer afwerken. We moeten bovendien rekening houden met een ouderdomseis van zeven dagen.’ Voor dit werk heeft Romein Beton twee spanbanen een volledig productiejaar ingepland. Iedere werkdag wordt er vanuit elke baan een ligger geproduceerd. 

Elke dag alles perfect geregeld

De prefab betonproducent moet zich dus aan een dagcyclus houden: ’s middags een ligger produceren, de volgende dag ontkisten en diezelfde dag weer produceren. Dat kan met een beton van sterkteklasse C60/75 met een hoge ontkistingssterkte. Twan van den Akker: ‘Zo’n dagcyclus brengt heel wat voorbereiding met zich mee. De mal met de wapening erin moet klaargemaakt worden – en de uitdaging is om dat elke dag weer voor elkaar te krijgen. De logistiek intern heel goed regelen, daar draait alles om.’

Uitzonderlijk project, uitzonderlijk transport

Ook het transport is voor Romein Beton geen sinecure. Een schip beladen vanuit een tasveld vraagt om goede afstemming met de rederijen. Maar de echte uitdaging zit hem in het laatste stukje transport over de weg vanuit de haven van Maastricht tot aan de bouwplaats. Twan van den Akker: ‘Het gaat om uitzonderlijk transport dat begeleid moet worden. Om het wegennet niet te verstoren mogen de vrachtwagens niet rijden tijdens de spitsuren. En ook hier geldt: transport en montage moeten goed op elkaar afgestemd zijn. Willen we een veld met 18 liggers monteren, dan moeten we ervoor zorgen dat er iedere 20 minuten een ligger onder de kraan komt te staan. Ik kan je verzekeren: die afstemming heeft heel wat voeten in de aarde. Maar het resultaat mag er zijn: we zitten op een derde van de uitvoering van het project en onze opdrachtgever Strukton is heel tevreden.’